Starte presserne på Myanmars reformdagsorden

Anonim

Et vigtigt aspekt af de historiske reformer, der i øjeblikket er i gang i Myanmar, er den voksende - og for nogle mennesker uventede - liberalisering af medierne.

Det seneste skridt i disse ændringer var udseendet den 1. april af privatejede dagblade for første gang på mere end halvtreds år.

Liberaliseringen af ​​mediekontrol har allerede tilladt Myanmars trykte medier at bidrage med hidtil uset plads til offentlig debat og forhandlinger om regeringshandlinger. Thein Sein-regeringen har endda fundet det hensigtsmæssigt at bruge medierne direkte til at fremme diskussion af (og forhåbentlig støtte til) sin reformdagsorden.

Myanmar har haft privatejede ugentlige nyheder "tidsskrifter" i flere år, hvoraf den ene er den velkendte australske deltidsejede og drevne Myanmar Times: alle opererer under det tidligere militærregimes strenge censur.

Journalister, der var vant til at operere under tidens strenge censur regime, og frygtede for de mulige konsekvenser for dem selv eller deres udgivere og indehavere, havde ringe mulighed for at udøve selvcensur. Før det lukkede regimet Ne Win (1962-88) private aviser og i nogle tilfælde erstattede dem med statsejede print- og udsendelsesmedier.

Under førtiltrædelsen til valget i november 2010 gav myanmar-medierne dækning af oppositionspartipolitikker for første gang. Siden da er Myanmars mediemiljø gradvist blevet liberaliseret. Myanmar-journalister glædede sig over de nye muligheder, de havde til at dække oppositionsleder Aung San Suu Kyis aktiviteter, efter at hun blev frigivet fra frihedsberøvelse i november 2010, og en hel industri af National League for Democracy "varer" (t-shirts og kaffe krus) blev født.

Efter først at være forbudt fra procedurerne, da det nye parlament begyndte at fungere i 2011, blev Myanmar medier snart fremtrædende med at rapportere spørgsmål, der rejses af parlamentsmedlemmer, herunder kritik af regeringens politikker og aktioner.

Hurtigt at genkende åbningerne, som de fandt sted efter 2011, førte Myanmar medier med i at offentliggøre rapporter om vigtige begivenheder som den kommunale vold mellem buddhister og muslimer (herunder Rohingya) i vestlige Rakhine-staten og andre steder.

Protester over angiveligt ulovlige landkonfiskationer ("landgreb") samt kampene mellem regeringsstyrker og etniske grupper som Kachins uafhængighedsarmé i nord blev også rapporteret. Faktisk kan nogle se den øgede medieindberetning som en blandet velsignelse, idet det muligvis forværrede offentlige reaktioner på opfattede trusler og aktiviteter fra minoritetsgrupper. At overtale Myanmar folk til at øve større tolerance og at udøve gensidig tilbageholdenhed ved lejligheder - som måtte være nødvendigt i et demokrati - kan ikke være så let at opnå.

Ikke desto mindre meddelte Thein Sein-regeringen i august 2012, at det ikke længere ville være nødvendigt for trykte medier at fremlægge materiale til censur på forhånd. I januar 2013 blev regeringens berygtede division for pressekontrol og registrering afskaffet. I 2012 blev mange, men ikke alle journalister i fængslet - i virkeligheden som politiske fanger - frigivet.

Derudover fik repræsentanter fra de tidligere eksiliske burmesiske medier lov til at besøge Myanmar, idet de var blevet "sortlistet". I overensstemmelse med den mere omfattende tilgang, der forfølges af den nye regering, kunne prominente udlændte mediegrupper som Mizzima (baseret i New Delhi) og Demokratisk Stemme af Burma (i Norge) åbne kontorer i Myanmar.

Ytringsfriheden er garanteret i henhold til Myanmar-forfatningen fra 2008, men hidtil var der ikke sket noget med hensyn til nye love eller reguleringsordninger for at gennemføre denne "frihed". En ny medielov er nu under forberedelse for at afspejle det nye liberaliserede politiske miljø, men et udkast, udarbejdet af informationsministeriet, er blevet kritiseret for at være for restriktive.

I mellemtiden forbliver undertrykkende love, såsom loven om elektronisk lov om elektronisk handel, registreringsloven fra 1962, samt loven om lov om offentliggørelse af 1975 (under hvilke journalister er blevet anklaget og fængslet) forblevet på plads.

I øjeblikket er mediereformer begrænset til trykte medier, med broadcastmedier, der stadig stort set er statsejede og kontrollerede. Et par nye private community FM-radiostationer er blevet etableret i større byer, men ellers ser Myanmar-folket stadig ud til internationale kortbølgesendinge, der opererer burmesiske sprogtjenester, som BBC, Voice of America og Radio Australia for radionyheder.

Tilsvarende erstatter de internationale satellit-tv-tjenester gratis tv-udsendelse, da adgangen til dem er vanskelig for myndighederne at kontrollere. Internettet er stadig uregelmæssigt og officielt kontrolleret, dog med adgang og indhold nøje overvåget.

Udenlandske journalister får nu større frihed til at rapportere fra Myanmar end tidligere, men der er stadig ingen bevægelse for at tillade, at udenlandske korrespondenter bortset fra dem fra Kinas Xinhua newsagentur er baseret i Myanmar. Internationale nyhedsbureauer som Reuters, Associated Press, Agence France-Presse og nogle japanske agenturer er afhængige af højt kvalificerede lokale journalister, der arbejder modigt som "stringers" (selvstændige freelance journalister) og altid risikerer at pådrage myndighedernes vrede.

Mediefriheden i Myanmar er dramatisk og hurtigt forbedret og er et integreret sted i de reformer, der foregår i landet. Men mediefriheden i Myanmar er ufærdig forretning, og er stadig ikke fuldt sikret.

Forrige Artikel «
Næste Artikel